Dikke vette TIP
Read / lees in : English
Met de auto door Afrika reizen ging tot nu toe allemaal veuls te makkelijk, dat had ik mij eerlijk gezegd wel anders voorgesteld. Dus was het zaak om het mezelf wat lastiger te maken. Tot en met Malawi reisde ik met een Carnet De Passages (CDP), dat is een document voor de tijdelijke import van je auto. Om een CDP te bemachtigen moet je een borg storten waarvan de importbelasting wordt betaald als je de auto in een land achterlaat. Als je de auto bijvoorbeeld total loss rijdt, wat niet ondenkbaar is want buitenlanders zijn nou eenmaal een gevaar op de weg, dan blijft hij waarschijnlijk achter en ben je behalve je auto ook de borg kwijt. Enniewee, met zo’n CDP is een grens passeren met je auto eigenlijk te makkelijk. Veel te makkelijk zelfs, ook al omdat we in het oosten van Afrika bijna nergens vooraf een visum hoeven te regelen. Zo gaat de lol er snel af natuurlijk.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Kijkend naar deze kaart besloot ik daarom om na Zambia geen gebruik meer te maken van mijn CDP. Hij verloopt sowieso na een jaar en een nieuwe kost elke keer weer dik vierhonderd euro. Bovendien is het de bedoeling om de auto in Afrika achter te laten en ik wil mijn borg wel graag terug. En zonder CDP heb je zoals gezegd meer kans op problemen wanneer je een grens over wil. Voordeel op voordeel dus. In Malawi, Tanzania, Burundi, Rwanda en Oeganda verstrekte men mij helaas zonder problemen een Temporary Import Permit (TIP). Daar had ik dus even niet op gerekend. Echter toen we Oeganda verlieten ging het aan de Oegandese kant weliswaar nog soepeltjes met het afstempelen van alle paperassen, maar aan de Keniaanse kant was het dan eindelijk raak! Een TIP is binnen de East African Community namelijk voorbehouden aan inwoners met auto’s uit de lidstaten. En Nederland of Chili zijn dat gek genoeg niet.
To TIP or not to TIP
De eerste functionaris vertelde ons dat hij ons geen TIP kon geven. Maar hij had wel een tip voor ons: even babbelen met zijn chef. Helaas kon die ook geen TIP geven, maar hij gaf ons wel de tip om op de hoogste baas te wachten en daarmee te overleggen. Toen die man er eindelijk was en ons kon ontvangen stak hij van wal met de mededeling dat hij mijn auto in beslag zou nemen en ons de volgende dag zou voorgeleiden aan de rechter. Dat zwakte hij vervolgens weer snel af door te zeggen dat we niet gearresteerd zouden worden of iets dergelijks. Maar hij hield de volgende twee uren wel vol dat er geen scenario denkbaar was dat we met de auto verder zouden kunnen. En terug naar Oeganda ging ook niet meer nadat hij de douane chef daar even had gebeld. Wel gaf hij me de tip om ergens een CDP te regelen. Al pratende raakte hij echter beetje bij beetje steeds meer geïnteresseerd in mijn/onze reis. Ik liet hem wat foto’s zien en het werd zelfs bijna gezellig. Desalniettemin was hij onvermurwbaar. Totdat hij na twee uur uit het niets ineens tegen de eerste functionaris die we hadden gesproken zei: ‘Give them all the papers they need, so they can continue on their adventure’.