Beun en haas
Read / lees in : English
Nu alles in kannen en kruiken is wat betreft het papierwerk voor de etappe door China, en we geen natuurrampen meer verwachten, hoeven we er alleen maar voor te zorgen dat we op tijd de grens tussen Laos en China bereiken. ‘Geen probleem’, dachten we, met nog iets meer dan 2000 kilometer te gaan en negen dagen om die af te leggen. Totdat een wiellager er spontaan de brui aan gaf, in the middle of nowhere in Cambodja. Twintig kilometer voor de grensovergang met Laos. Ondanks dat we het Khmer niet echt machtig zijn geworden lukte het toch om de heren Beun en Haas te strikken voor de klus. Het benodigde onderdeel konden we vanuit Phnom Penh laten invliegen inbussen. Alleen jammer dat in het proces, ondanks de deskundigheid van Beun en Haas, de aandrijfas flink beschadigd raakte. Maar gelukkig ook weer niet zo erg dat dat niet te fixen was door er een paar keer hard op te slaan met de mannelijkheid moker van een vriend van Beun. Met drie dagen vertraging zijn we inmiddels dan toch in Vientiane, met nog slechts iets meer dan 600 kilometer tot de grens en nog drie dagen om die af te leggen. Help ons hopen dat de aandrijfas het in ieder geval tot daar volhoudt, Soudelor niet afbuigt, het geen probleem blijkt dat het ABS lampje nu non-stop brandt, de wegen niet wegspoelen door de moessons en mijn drone niet crasht (oh wacht).