Landcruiser vs Sorento

Read / lees in : English

vlakbij Takum / Nigeria
Normaal gesproken heb ik de grootste.

Vanuit Nigeria loopt de (snelste) route naar het zuiden van Afrika via Kameroen. Normaal gesproken rijdt iedereen die deze hachelijke reis onderneemt bij Ekok de grens over, maar een paar weken voordat ik hier langs zou komen deed presidictator van dienst Paul Biya de deur daar dicht. In het gebied net over de grens, plaatselijk bekend als Ambazonia, woedt namelijk een burgeroorlog. En het platbranden van dorpen met iedereen er nog in gaat nou eenmaal lekkerder als daarvan geen foto’s op www.edvervanzijnbed.nl verschijnen. Hoe dan ook, iedereen die met de auto of motor onderweg is moet voorlopig via een noordelijker gelegen route, om het conflictgebied heen, Kameroen in zien te rijden. Dat is alleen nog niet zo simpel. Want eerst moet je door een gebied waar kidnappers en andere criminelen actief zijn, en het laatste stuk over nauwelijks begaanbare wegen en door een paar riviertjes heen.

Smikkelen

Katsina-Ala / Nigeria
Iberico ham, chorizo, elke dag kwamen er lekkere dingen uit die Toyota.

Binnen de community was het nieuws dat mijn trouwe KIA beter bestand is tegen de Afrikaanse infrastructuur dan een Landrover Defender als een lopend vuurtje rondgegaan. Dus het regende verzoeken in de whatsapp van Toyota Landcruiser eigenaren die voor de zekerheid samen met mij dit traject wilden afleggen. Dat begreep ik wel gezien mijn persoonlijke ervaringen met een Toyota. Uiteindelijk viel mijn keuze op Alan en María José, een heel sympathiek Engels/Spaans stel. Wat een mazzel, want het was elke dag gezellig en in de Toyota zat, in tegenstelling tot de KIA, een koelkast; tjokvol met lekkere dingen. Landcruiser vs Sorento, 1-0. Tot aan Gembu bleken de wegen verhard, en het laatste stuk zelfs van heel redelijke kwaliteit. Bovendien is het in Nigeria net als in Nederland zo, dat hoe verder je naar het oosten rijdt hoe vriendelijker de mensen zijn. Wel waren er weer voldoende checkpoints, waarbij de Toyota in het voordeel was omdat die een stuk hoger is. Daardoor kunnen de agenten niet zo makkelijk door het raampje naar binnen leunen om te kijken of er iets van hun gading aanwezig is. Landcruiser vs Sorento 2-0.

Nek aan nek

Tussen Gembu en de grens met Kameroen / Nigeria
Gelukkig zijn er overal mensen om Landcruisers uit de penarie te helpen.

Kortom, we gingen lekker en na alle waarschuwingen van de travel community viel het ons ontzettend mee. Toch waren we alledrie wel een beetje zenuwachtig voor de laatste etappe. We vertrokken even na middernacht, om ongeveer half zeven dus. In het begin dreigden we nog te verdwalen, maar toen de KIA het navigeren overnam bracht een Nigeriaan op een brommertje ons zo weer naar het juiste spoor. Landcruiser vs Sorento 2-1. Al snel kwamen we bij het eerste riviertje waar we doorheen moesten. Eindelijk zou mijn peperdure snorkel van pas komen dacht ik, maar helaas het water kwam hooguit tot je middel. Geen enkel probleem dus voor de KIA, maar helaas was deze hindernis iets teveel van het goede voor de Toyota die halverwege vast kwam te zitten. Landcruiser vs Sorento 2-2. De aanwezige Nigerianen duwden de auto naar de andere oever en we vervolgden onze weg. Niet veel verder moesten we over een bruggetje dat uit niet meer dan twee betonnen balken bestond. Hier bleek het een voordeel dat de KIA zes centimeter smaller is zodat ie er precies overheen kon terwijl de Toyota met één wiel net naast de balkjes greep. Landcruiser vs Sorento 2-3. De rest van de route werd het parcours steeds leuker, en vooral nádat we de grens waren gepasseerd steeds uitdagender. Toch kwamen geen van beide auto’s meer in de problemen zodat de winst voor mijn trouwe makker geen moment meer in gevaar kwam.

Filmpje!